• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.nlakkerbouwbedrijf.nl

  • Nieuws
  • Machines
    • Kistenkantelaar
    • Kunstmeststrooier
    • Pootmachine
    • Ploeg
    • Schoffelmachine
    • Rooimachine
    • Trekkers
    • Veldspuit
    • Zaaimachine
  • Duurzaamheid
    • Biodiversiteit
    • Biologische akkerbouw
    • Bodembeheer
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)
    • Kringlooplandbouw
    • Precisielandbouw
    • Subsidie akkerbouw
      • SDE+-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • Veredeling
  • Gewasbescherming
    • Bodemherbiciden
    • Contactherbiciden
    • Graanfungiciden
    • Insecticiden
    • Neonicotinoïden
    • Glyfosaat
    • CTGB toelatingen
    • Irrigatie / beregening
  • Poten & zaaien
    • Aardappelen poten
    • Uien zaaien
    • Graan zaaien
    • Peen zaaien
    • Suikerbieten zaaien
    • Vollegrondsgroente zaaien
  • Oogst
    • Aardappelen oogsten
    • Graan oogsten
    • Vollegrondsgroente oogsten
    • Uien oogsten
    • Suikerbieten oogsten
    • Bewaring
  • Marktprijzen
    • Aardappelrassen
    • Aardappelprijs
    • Graanprijs
    • Graanrassen
    • Ondernemen
    • Peenprijs
    • Uienprijs
    • Bekijk huidige marktprijzen
  • Ziekten & plagen
    • Aaltjes
    • Alternaria
    • Bladluizen
    • Botrytis
    • Bruinrot
    • Koprot
    • Neerslagtekort
    • Roest
    • Phytophthora
    • Valse meeldauw
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Bollenstreek toeristenmagneet als bakermat van Nationaal Icoon

Bodembeheer Onderzoek 9 mei 2019

De Bollenstreek is populairder dan ooit. Alleen al in het Paasweekend stroomden er meer dan 800.000 bezoekers naar dit piepkleine stukje Nederland. De aantrekkingskracht van het Nationaal Icoon – de tulp – speelt daarin de hoofdrol. De volop bloeiende tulpen, narcissen en hyacinten en de rijkdom van al die verschillend gekleurde velden heeft een magische uitwerking op de toerist: een foto móet gewoon worden gemaakt. Dit jaar waren er voor het eerst ambassadeurs om de bezoekers op te vangen op de velden. Een groot succes, zo blijkt.

Selfies als marketingmotor

Als onderdeel van de gouden driehoek – Keukenhof, bollenvelden, Bloemencorso – zorgen de kwekers uit de streek voor een vroege start van het toeristisch seizoen. Dat is interessant voor de lokale economie, van logies tot fietsverhuur tot horeca etc. Dit jaar werkte de agrarische sector voor het eerst samen met de toeristische branche om de bezoekers aan de streek op te vangen. Want hoewel de selfies van de toerist in de bollenvelden prachtige marketing oplevert voor de streek en het product, zit daar ook een keerzijde aan; schade aan de oogst en afbreuk aan de inspanning van de kwekers.

Succesvolle pilotcampagne

De campagne Enjoy the Flowers, Respect our Pride heeft over de hele wereld aandacht gekregen. Conclusie van het pilotteam is dat de toon van blijheid in combinatie met respect vragen op veel doelgroepen een goede uitwerking heeft. De banieren werken goed om aandacht te vragen en een herhaling in de boodschap te bereiken. Het is echter geen middel om mensen tegen te houden. De gouden greep is het team van ambassadeurs dat in de topweekenden van april is ingezet.

Ambassadeursteam uitbreiden

Het meest effectief ingezette middel is het team van ambassadeurs. Dit jaar deden er veertig vrijwilligers mee aan de proef. Lang niet genoeg om alle velden te bestrijken maar een goed begin. Met de ambassadeurs is inzicht gekregen in de reden waarom de toerist naar de Bollenstreek komt: de overweldigende kleuren, het gevoel van geluk en de verrassende afwisseling. Ook is duidelijk geworden dat de toerist denkt dat alle velden openbaar toegankelijk zijn, voor hen zijn  aangelegd en dat zij niet weten dat vooral de bol van belang is voor de kweker. De interventies van de ambassadeurs zijn over het algemeen goed opgepakt door de bezoekers en zijn aanleiding om het project verder uit te bouwen. Alle ervaringen worden meegenomen in de plannen voor volgend jaar.

Hoe nu verder

De resultaten van de pilot zijn aanleiding om de campagne verder op te pakken en uit te werken. Zo moet de betrokkenheid van de kwekers verder worden vergroot; waar ligt hun behoefte en wat is er mogelijk. Een verdieping van de informatie vanuit de toeristische sector en hun betrokkenheid in de voorlichting krijgt meer aandacht. De ambassadeursgroep moet worden uitgebreid en de andere campagnemiddelen moeten verder worden uitgewerkt. Andere partijen worden benaderd om partner te worden in het project. Op dit moment wordt een financieringsvoorstel voorgelegd aan de Economic Board Duin- en Bollenstreek. Daarnaast vragen de betrokken partijen aan Flower Science om het project vorm te geven, vanuit de rol van onafhankelijke verbinder tussen ondernemers, overheid, onderzoeksinstellingen en onderwijs met de toekomst van de Bollenstreek voor ogen.

Belangstelling overweldigend

Eind februari is het idee om samen op te trekken gelanceerd tijdens een Flower Science Café. Bij monde van kweker Simon Pennings, die een hartenkreet liet horen namens diverse kwekers. Spontaan opgepakt door gemeente Noordwijk (Sindy van Leeuwen en Roberto ter Hark), Creatizz (Sierteeltonderneemster Sandra Balk) en Noordwijk Marketing (Nicole van Lieshout), ontstond een plan waarin Simon Pennings, KAVB en Flower Science hun aandeel namen. Binnen vier weken tijd zijn de middelen ontwikkeld, zijn de ambassadeurs gezocht en is de campagne gelanceerd. De aandacht om zorgvuldig met de kwekerstrots en het Nationaal Icoon, de Nederlandse tulp, om te gaan is overweldigend gebleken. Met dank aan alle media zowel nationaal als internationaal die de moeite hebben genomen de positieve gedachte achter de campagne breed uit te dragen. En vooral met dank aan de veertig vrijwilligere ambassadeurs  die hun tijd hebben gegeven aan de kweker en de toerist.

Bron: Flower Sience 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Biologische voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan
24 mrt

De voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

Onderzoek toont aan: Goede bokashi maken is bewerkelijk en duur
23 mrt

Geen eenduidig effect na onderzoek bokashi en compost

Gecombineerde Opgave
23 mrt

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Onkruidbestrijding
23 mrt

Nieuwe mogelijkheden voor onkruidbestrijding in granen

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit
23 mrt

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Biologische voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

De voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

Onderzoek toont aan: Goede bokashi maken is bewerkelijk en duur

Geen eenduidig effect na onderzoek bokashi en compost

Gecombineerde Opgave

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Themapagina's

MachinesDuurzaamheidGewasbeschermingPoten en zaaienOogst en bewaringMarktprijzenZiekte en gevaren

Biodiversiteit

Biologische akkerbouw

Bodembeheer

Kringlooplandbouw

Precisielandbouw

Subsidie akkerbouw

Salderingsregeling

Veredeling

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Yara benelux logo
Corteva logo

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Akkerbouwbedrijf

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Machines
    • Kistenkantelaar
    • Kunstmeststrooier
    • Ploeg
    • Pootmachine
    • Rooimachine
    • Schoffelmachine
    • Trekkers
    • Veldspuit
    • Zaaimachine
  • Duurzaamheid
    • Biodiversiteit
    • Biologische akkerbouw
    • Bodembeheer
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)
    • Kringlooplandbouw
    • Precisielandbouw
    • Subsidie akkerbouw
      • Asbestsanering
      • SDE-subsidie
      • Salderingsregeling
    • Veredeling
  • Gewasbescherming
    • Bodemherbiciden
    • Contactherbiciden
    • CTGB toelatingen
    • Glyfosaat
    • Graanfungiciden
    • Insecticiden
    • Irrigatie / beregening
    • Neonicotinoïden
  • Poten & zaaien
    • Aardappelen poten
    • Suikerbieten zaaien
    • Graan zaaien
    • Peen zaaien
    • Uien zaaien
    • Vollegrondsgroente zaaien
  • Oogst
    • Aardappelen oogsten
    • Bewaring
    • Graan oogsten
    • Suikerbieten oogsten
    • Uien oogsten
    • Vollegrondsgroente oogsten
  • Marktprijzen
    • Aardappelprijs
    • Aardappelrassen
    • Uienprijs
    • Ondernemen
    • Peenprijs
    • Graanprijs
    • Graanrassen
    • Bekijk huidige marktprijzen
  • Ziekten & plagen
    • Aaltjes
    • Alternaria
    • Bladluizen
    • Botrytis
    • Bruinrot
    • Koprot
    • Neerslagtekort
    • Phytophthora
    • Roest
    • Valse meeldauw
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Beurzen
  • Win 2 tickets voor De Landbouwbeurs Leeuwarden
Akkerbouwbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.akkerbouwbedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren