Topartikelen over ondernemen
Ondernemen op het akkerbouwbedrijf
Zoals de meeste ondernemers, is een akkerbouwer afhankelijk van de vraag en aanbod op de markt om een prijs te bepalen voor een product. Een akkerbouwer verkoopt bijvoorbeeld zijn aardappelen aan de fabriek, die er friet van maakt. Zij spreken samen een prijs af, afhankelijk van de vraag en het aanbod op de (internationale) markt. Ondernemen is daarom een sleutelbegrip voor de Nederlandse akkerbouwer en alles wat er bij zijn bedrijf komt kijken.
Vormen van ondernemen
Zodra iemand een akkerbouwbedrijf wil opstarten, staat hij allereerst al voor de keuze: gangbaar, biologisch of zelfs biodynamisch? Bij biologische akkerbouw mag er bijvoorbeeld geen gebruik worden gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen, maar ligt de prijs wat hij of zij voor het product krijgt wel een stuk hoger. Bij biodynamische akkerbouw gaat dit zelfs nog een stap verder.
In 2020 waren er in Nederland ruim 18.500 akkerbouwbedrijven. Zij nemen hier bijna 527.000 hectare voor in beslag. Ruim 10% van deze bedrijven heeft een biologische onderneming. (bron: Agrimatie).
Akkerbouwer als ondernemer
Er komt echter meer kijken als ondernemer in de akkerbouw dan alleen het verkopen van landbouwproducten aan fabrikanten en leveranciers. Op deze pagina vindt u alles over het ondernemerschap als boer, zoals interessante informatie en het laatste nieuws. Kortom, ook al heeft men als akkerbouwer weinig invloed op de prijs, er zijn wel degelijk meerdere factoren in de bedrijfsvoering waarop men wel invloed heeft.