• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.nlakkerbouwbedrijf.nl

  • Nieuws
  • Machines
    • Kistenkantelaar
    • Kunstmeststrooier
    • Pootmachine
    • Ploeg
    • Schoffelmachine
    • Rooimachine
    • Trekkers
    • Veldspuit
    • Zaaimachine
  • Duurzaamheid
    • Biodiversiteit
    • Biologische akkerbouw
    • Bodembeheer
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)
    • Kringlooplandbouw
    • Precisielandbouw
    • Subsidie akkerbouw
      • SDE+-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • Veredeling
  • Gewasbescherming
    • Bodemherbiciden
    • Contactherbiciden
    • Graanfungiciden
    • Insecticiden
    • Neonicotinoïden
    • Glyfosaat
    • CTGB toelatingen
    • Irrigatie / beregening
  • Poten & zaaien
    • Aardappelen poten
    • Uien zaaien
    • Graan zaaien
    • Peen zaaien
    • Suikerbieten zaaien
    • Vollegrondsgroente zaaien
  • Oogst
    • Aardappelen oogsten
    • Graan oogsten
    • Vollegrondsgroente oogsten
    • Uien oogsten
    • Suikerbieten oogsten
    • Bewaring
  • Marktprijzen
    • Aardappelrassen
    • Aardappelprijs
    • Graanprijs
    • Graanrassen
    • Ondernemen
    • Peenprijs
    • Uienprijs
    • Bekijk huidige marktprijzen
  • Ziekten & plagen
    • Aaltjes
    • Alternaria
    • Bladluizen
    • Botrytis
    • Bruinrot
    • Koprot
    • Neerslagtekort
    • Roest
    • Phytophthora
    • Valse meeldauw
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Producent zoekt korte route naar consument, maar treft Rocky Road

Onderzoek 27 juni 2019

Drie op de tien consumenten zeggen bereid te zijn om voedingsmiddelen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen. Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze voedingsmiddelen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne drankjes, zo blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN AMRO. 

Voor producenten kan leveren via een eigen webshop aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van spaarprogramma’s en klantcommunities en dus ook steeds vaker door rechtreeks producten te leveren.

Consument vaker online, producent dus ook

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN AMRO ‘slechts’ 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we volgens het FSIN in totaal online uitgeven aan voedsingsmiddelen. Het D2C-kanaal maakt wel de weg vrij voor rechtstreekse interactie met de consument. De informatie over het koopgedrag biedt inzichten waarmee leveranciers hun assortiment kunnen verbeteren, nieuwe producten testen en herhalingsaankopen stimuleren. Ook blijft de producent tot aan de verkoop eigenaar van het product en bepaalt hij grotendeels zelf welke producten hij verkoopt en tegen welke prijs. Meer omzet is voor grotere merkproducenten vaak niet de belangrijkste drijfveer. Zij willen leren van de consument en deze onder meer via spaarprogramma’s aan zich binden. Voor kleinere producenten is de ruimte in het supermarktschap en de mogelijkheid om merkbeleving te creëren beperkt en biedt het D2C-kanaal veel mogelijkheden. Toch werpt de consument ook een aantal hobbels op. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 5 procent via een abonnement producten wil ontvangen, iets wat producenten juist een meer stabiele en voorspelbare omzet geeft. Ook zit de consument niet te wachten op verschillende leveranciers aan de deur.

Supermarkten zoeken strategische samenwerking met producenten

ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig winstgevend te krijgen is. Zo is het maar de vraag of producenten aan de wens van de consument kunnen voldoen: goedkoper leveren dan supermarkten. Hierin kan verandering komen als producenten de handen ineenslaan en een succesvol platform weten op te richten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument.

Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod. De eerste initiatieven hiertoe kennen een zeer wisselend succes. Een alternatief is om te investeren in een langdurige strategische samenwerking met supermarkten. Door de concurrentie met andere supermarkten hebben zij ook behoefte aan innovatieve producten om zich te onderscheiden. ABN AMRO verwacht daarom dat er steeds meer gesloten ketens ontstaan waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en onderscheidende producten ontwikkelen.

Bron: ABN AMRO – Insights

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Verduurzaming: welke verdienmodellen zijn er voor de landbouw?
24 mrt

Met welke verdienmodellen kan landbouw bijdragen aan verduurzaming?

Teeltsheet ‘Mengteelt tarwe en veldboon’ beschikbaar
24 mrt

Teeltsheet ‘Mengteelt tarwe en veldboon’ beschikbaar

Biologische voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan
24 mrt

De voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

Onderzoek toont aan: Goede bokashi maken is bewerkelijk en duur
23 mrt

Geen eenduidig effect na onderzoek bokashi en compost

Gecombineerde Opgave
23 mrt

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Verduurzaming: welke verdienmodellen zijn er voor de landbouw?

Met welke verdienmodellen kan landbouw bijdragen aan verduurzaming?

Teeltsheet ‘Mengteelt tarwe en veldboon’ beschikbaar

Teeltsheet ‘Mengteelt tarwe en veldboon’ beschikbaar

Biologische voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

De voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

Themapagina's

MachinesDuurzaamheidGewasbeschermingPoten en zaaienOogst en bewaringMarktprijzenZiekte en gevaren

Kunstmeststrooier

Pootmachine

Ploeg

Schoffelmachine

Rooimachine

Trekkers

Veldspuit

Zaaimachine

Kistenkantelaar

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Yara benelux logo
Corteva logo

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Akkerbouwbedrijf

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Machines
    • Kistenkantelaar
    • Kunstmeststrooier
    • Ploeg
    • Pootmachine
    • Rooimachine
    • Schoffelmachine
    • Trekkers
    • Veldspuit
    • Zaaimachine
  • Duurzaamheid
    • Biodiversiteit
    • Biologische akkerbouw
    • Bodembeheer
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)
    • Kringlooplandbouw
    • Precisielandbouw
    • Subsidie akkerbouw
      • Asbestsanering
      • SDE-subsidie
      • Salderingsregeling
    • Veredeling
  • Gewasbescherming
    • Bodemherbiciden
    • Contactherbiciden
    • CTGB toelatingen
    • Glyfosaat
    • Graanfungiciden
    • Insecticiden
    • Irrigatie / beregening
    • Neonicotinoïden
  • Poten & zaaien
    • Aardappelen poten
    • Suikerbieten zaaien
    • Graan zaaien
    • Peen zaaien
    • Uien zaaien
    • Vollegrondsgroente zaaien
  • Oogst
    • Aardappelen oogsten
    • Bewaring
    • Graan oogsten
    • Suikerbieten oogsten
    • Uien oogsten
    • Vollegrondsgroente oogsten
  • Marktprijzen
    • Aardappelprijs
    • Aardappelrassen
    • Uienprijs
    • Ondernemen
    • Peenprijs
    • Graanprijs
    • Graanrassen
    • Bekijk huidige marktprijzen
  • Ziekten & plagen
    • Aaltjes
    • Alternaria
    • Bladluizen
    • Botrytis
    • Bruinrot
    • Koprot
    • Neerslagtekort
    • Phytophthora
    • Roest
    • Valse meeldauw
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Beurzen
  • Win 2 tickets voor De Landbouwbeurs Leeuwarden
Akkerbouwbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.akkerbouwbedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren