Uit een recente marktstudie in Senegal valt op dat Nederland een gering marktaandeel heeft in de importmarkt van zaden. Dit terwijl het de belangrijkste Europese bron van aardappelen is tijdens het import seizoen. Ook de afzet van uien loopt terug door de ingestelde importquota, waardoor Nederlandse bedrijven marktaandeel lijken te verliezen.
Afrikaanse aardappel productie
Het onderzoek wijst op het risico dat Nederlandse producenten in Senegal de boot missen. Nu het importseizoen kleiner wordt en er in het land grote stappen worden gezet om de kwaliteit van de aardappelproductie te verbeteren en ook lokale pootgoedvermeerdering te introduceren.
De vraag is dan ook hoe de Nederlandse sector een marktaandeel kan behouden; door een grotere rol te spelen in de Afrikaanse aardappel productie. De meest voor de hand liggende optie lijkt een intensievere samenwerking met de Senegalese producenten vanuit Afrika.
Nederlandse zomerui in Senegal
Voor de Nederlandse zomerui is Senegal de grootste exportmarkt. Door de ingestelde importquota op uien loopt de afzet terug, waardoor Nederlandse bedrijven in deze kritieke periode marktaandeel dreigen te verliezen.
Verleggen van de productie stelt Nederlandse bedrijven in staat enerzijds het eigen marktaandeel zeker te stellen en anderzijds de regionale markt te veroveren met een beter, robuuster product. Bovendien, met kortere routes naar de markt is dit een veel duurzamer productiemodel.
Naarmate het lokale aanbod in Senegal toeneemt en de producenten zich richten op kwaliteitsverbetering, zijn er steeds meer mogelijkheden voor mechanisatieapparatuur, goed beheerde telersprogramma’s, kleinschalige irrigatiesystemen, levering van kwaliteitszaad en kennisoverdracht.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit een recent gepubliceerde marktstudie en business case ‘Lead Onion Farmer with Outsourced Production’. Hierin wordt de bedrijfseconomische haalbaarheid van een investering in Senegal duidelijk in beeld gebracht.
Marktstudies agro segmenten
De in totaal zeven marktstudies en vijf business cases met betrekking tot verschillende agro segmenten, staan dan ook centraal in een digitale agro handels- en investeringsmissie van 14-17 april 2021. De missie richt zich op bedrijven en kennisinstellingen die actief zijn in de duurzame productie, toelevering, verwerking en handel.
Importeurs, exporteurs en potentiële investeerders krijgen drie dagen met workshops, verdiepingssessies, ronde tafels en matchmaking. Voor dit laatste kan men gebruikmaken van de diensten van ervaren matchmakers in Senegal en Nederland die individueel hulp bieden, bij het leggen van duurzame contacten met Senegalese business partners.
Hiervoor is dan ook een speciaal digitaal platform ingericht. Aanmelden kan via deze link.
De marktstudie ‘Senegal Agricultural Value Chain Study’ is uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Bron: PSPS Business Abroad