BO Akkerbouw is dit jaar partner van BEANMEAL. Onder deze noemer inspireren ze van 10 t/m 16 februari Nederlanders om vaker een gerecht met peulvruchten te eten. Tijdens die week laten ze met smakelijke recepten, acties in supermarkten en verrassende gerechten in restaurants zien hoe veelzijdig, duurzaam en gezond peulvruchten van Nederlandse bodem zijn.
“Door consumenten enthousiast te maken over peulvruchten, stimuleren we de vraag naar bonen van Nederlandse bodem. Dit geeft een impuls aan de teelt en verwaarding van peulvruchten in Nederland”, geeft André Hoogendijk, directeur van BO Akkerbouw aan. “Een mooie stap voorwaarts in de eiwittransitie, één van de zeven pijlers uit de visie van BO Akkerbouw: visie Ruimte voor de Nieuwe Akker!”
Peulvruchten van eigen bodem
Een BEANMEAL is een eetmoment met peulvruchten, bij voorkeur van Nederlandse bodem. Op 10 februari, Wereld Peulvruchten Dag, start de activatieweek. Tijdens die week inspireren ze Nederlanders onder de noemer BEANMEAL om zelf aan de slag te gaan met een gerecht met peulvruchten en zich te laten verrassen door de mogelijkheden.
Inspiratie in de vorm van beelden, recepten, evenementen en acties zijn op verschillende manieren gedeeld. Zo speelt het populaire platform Eatertainment een belangrijke rol en zetten verschillende bedrijfsrestaurants die week peulvruchtgerechten op het menu. Supermarkten besteden die week extra aandacht aan peulvruchten in folders, acties en in de winkel. Daarnaast organiseren verschillende partners van de BEANMEAL die week evenementen met peulvruchten in de hoofdrol. Op de BEANMEAL-website staat een compleet overzicht van alle activiteiten.
Bean Deal
BEANMEAL is een initiatief van de Bean Deal. Deelnemers aan de Bean Deal zetten zich in voor de opschaling van eiwitrijke gewassen in Nederland. Door deze samenwerking is vraag en aanbod dichterbij elkaar gebracht: van boon tot burger. Met waarde voor de boer en waardering voor de burger. BO Akkerbouw is mede-initiatiefnemer van de Bean Deal.
Bron: BO Akkerbouw